קורסים והרצאות

קורסים הרצאות והשתלמויות - בנושא חווית המפגש עם יצירות אמנות


מה מתרחש אצלנו כשאנו צופים ביצירת אומנות? מה אנו חשים לנוכח היצירה, ומה אנחנו יכולים ללמוד ממנה על עצמנו על העולם בו אנו חיים? ננסה לענות על שאלות אלה ודומות להן, תוך עיסוק משולב בתיאוריות מתחומי הפסיכולוגיה והאמנות.

נשלב בין הרצאות, אשר יכללו התבוננות ביצירות שונות לנקודת מבט פסיכולוגית, ולבין סיורים, אשר יאפשרו להתנסות בחווית המפגש עם היצירה באופן אישי. נעסוק הן באומנות הפלסטית והן בארכיטקטורה, וניגע גם ביצירות ספרותיות.

קורסים והשתלמויות:

הקורסים מוצעים הן לאנשי מקצוע מתחומים שונים של אמנות,חינוך וטיפול, והן לקהל הרחב, כאשר הנושאים והדגשים מותאמים למידת הידע והעניין של המשתתפים (כך למשל יורחב או יצומצם הדיון בתאוריות פסיכולוגיות שונות, בזרמים ותקופות שונים של תולדות האומנות, ובנושאים הקשורים לחיי היומיום ולחלופין לטיפול וחינוך). ניתן לקיים את המפגשים כקורס מקצועי או כהשתלמות, ולעסוק בכל או בחלק מן הנושאים הבאים:
  • פסיכולוגיה - צרכים רגשיים שיצירות האומנות ממלאות וחולשות פסיכולוגיות שהאומנות יכולה לתת להן מענה על-פי תיאוריות פסיכולוגיות, החל מפרויד והפסיכואנליזה הקלאסית, ועד לגישות עכשוויות (העמקה בתיאוריות השונות בהתאם לקהל היעד).
  • אדריכלות - כיצד אנו מושפעים מיצירות האדריכלות אשר "מכילות אותנו", החוויה אשר נוצרת במרחב. האופן בו עיצוב המרחב מבטא השקפות ושאיפות אנושיות וכיצד הוא מהווה מענה על צרכים פסיכולוגיים. למתעניינים גם ארכיטקטורה מודרנית ופוסט- מודרנית, עיצוב המרחב המוזיאלי והאורבאני, אדריכלות גנים.
  • עיצוב וצבע - כיצד אנו מושפעים מן המאפיינים הפיזיים של היצירה מאופן עיצובה ומן התכנים שלה? התמקדות בציור ופיסול, צבעים - היבטים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים, האופן בו הם משפיעים עלינו, תיאוריות הצבע של גתה וקנדינסקי, תפיסת הצבעים והשפעתם בזמנים שונים ובתרבויות שונות, המשמעות ואופן ההשפעה של גודל היצירה, של המרקם שלה, של הקומפוזיציה ושל הנושאים המתוארים.
  • צילום - כיצד אנו מושפעים ממאפייני היצירה, הצילום כאומנות וכתיעוד מציאות, הייחודיות של המדיום הצילומי, צילום בשחור לבן ובצבע, זוויות צילום, המשמעות הפסיכולוגית של העיסוק בצילום (גם באופן חובבני) ושל ההתבוננות בצילומים – הן אישיים והן אומנותיים/ עיתונאיים, פוטותרפיה (טיפול רגשי באמצעות צילומים).
  • מוח, גוף ונפש - תיאוריות נוירולוגיות ואבולציוניות המנסות להסביר את המתרחש באופן פיזיולוגי בעת המפגש עם יצירות האומנות. נוירוני מראה (נוירונים ייחודיים אשר התגלו בשנים האחרונות ומאפשרים לנו לחוש אמפטיה עם בני אדם אחרים ועם ייצוגים אומנותיים שלהם), תגובות פיזיולוגית נוספות ותגובות ליצירות מופשטות, נסיון להשיב על השאלה האם ישנה נטייה מולדת לתגובה כלפי יצירות מסוימות, ואם כן מהי ומה מקורה.
  • תרפיה באמנות - אבחון וטיפול באמצעות שימוש בחומרים חזותיים וביצירה אומנותית (מבחנים השלכתיים כגון רורשאך, TAT ומבחני ציורים), שימוש בקלפים טיפוליים, וסוגים שונים של טיפול באומנות (אומנות פלסטית, פוטותרפיה, ביבליותרפיה, וידאותרפיה,). שימוש בחומרים חזותיים בעבודה (הן חינוכית והן רגשית) על תלמידי גן וביה"ס. 

    סיורים:
    כאמור ניתן, ואף מומלץ, לשלב בקורס החל מסיור בודד, ועד למספר סיורים, ובהם:

  • סיור בחלקים מתצוגת הקבע של מוזיאון ישראל, מוזיאון ת"א או מוזיאון חיפה לאומנות, להתבוננות ביצירות נבחרות מנקודות המבט בהן עסקנו במפגשי הקורס.
  • סיור בתערוכת אומנות במוזיאון או בגלריה. עיסוק בתמה/ות הפסיכולוגיות העולות מן התערוכה, ובאופן בו הן "פוגשות" אותנו באמצעות היצירות.
  • סיור במתחום הסינמה סיטי בירושלים, (אליו ניתן להוסיף סיור בגן הורדים הסמוך) - אשר ידגים את האופן בו משפיעים עלינו המרחב והעיצוב, וכיצד ממלא כל אחד מן המקומות הללו את הצרכים הרגשיים שלנו, ומסייע לנו במציאת משמעות לחיינו ובהתמודדות עם הפחדים שלנו.

הרצאות:

ניתן לשלב חלק מן הנושאים שתוארו לגבי מפגשי הקורסים, כהרצאה חד פעמית . כך למשל ניתן להזמין הרצאה אשר:
  • תציג על קצה המזלג את המתרחש בעת המפגש - לאור תיאוריות מרכזיות בתחומי הפסיכולוגיה הנוירולוגיה והאומנות.
  • תעסוק בפסיכואנליזה ואומנות - פרויד וניתוח יצירות (הן של אומנות פלסטית והן יצירות ספרותיות) כדרך להתוודע אל תת המודע של האומן ולהסביר את אישיותו, וכדרך להאיר תופעות פסיכולוגיות כלל אנושיות.
  • תדון במאפייניהן הפיזיים והתכניים של יצירות אומנות (ציור פיסול וצילום) - ובאופן בו הם משפיעים עלינו, ומאפשרים לנו לחוות את העולם ואת עצמנו מנקודות מבט לא מוכרות.
הרצאות לגבי תערוכות ספציפיות, והתמות הפסיכולוגיות שעולות מהן:
  • בת המלך והאני - על הקשר שבין בגדים ורבדים שונים של הזהות, לאורך השנים וגם כיום. התבוננות בתערוכה "שפת הלבוש" אשר הוצגה במוזיאון ישראל ממרץ 2014 עד למרץ 2015 ועסקה בארון הבגדים היהודי, בעיקר במאות ה 19 וה 20. בין היתר נגלה מדוע כמעט כל הנשים מתחתנות היום בשמלה לבנה, מה גרם לאנגלים בהודו ללבוש את מיטב מחלצותיהם בעודם יושבים על גבי ארגזים ואוכלים מתוך קפוסות שימורים, ומי באמת לבש (רמז: לבשה) את המכנסיים.
  • עליסה בארץ החגיגות (שם זמני) - התבוננות בתערוכה "יומולדת" אשר עוסקת ביום החוגג את קיומנו, ואשר הוצגה באגף הנוער של מוזיאון ישראל ממאי 2015 ועד מרץ 2016. על מקור המנהג ועל האופן בו נחגגות כיום מסיבות יום ההולדת, מה גלוי בהן ומה נסתר, ומה ניתן ללמוד מהן על נרקיסיזם, יחסים בין הורים וילדים וחרדות קיומיות - ואיך כל זה קשור לעליסה ולאגדות ילדים.